úterý 16. února 2010

Testování v Čechách - krátký přehled vývoje oboru

Co bylo...

Testování v Čechách za několik posledních let prošlo sérií výrazných změn. Když jsem v oboru začínal, pozice "testera" se poměrně striktně členila na několik rolí - test analytika, někdy test designéra, dále výkonného testera a test manažera.
Zákazníci si objednávali "testera" na jednotlivé role, případně celý testovací tým a podle toho se odvozovala i cena za pronajmutého pracovníka. Byla to "zlatá doba" počátku testování - zákazníci o novém IT oboru mnoho nevěděli, rádi si nechali poradit, konkurence bylo málo a práce testera byla dobře hodnocena.



Zhruba kolem roku 2005 došlo k první vážnější změně - místo najímání specializovaných "externistů" ve velkém si začali zákazníci díky získanému know-how vytvářet vlastní oddělení "quality assurance" - důsledkem bylo to, že roli test manažera obvykle vykonával "internista" a menší tým externistů z různých firem zajišťoval činnosti ostatních rolí.

Rok 2008 - na českém trhu kromě etablovaných "velkých" firem začaly vznikat i malé firmičky nabízející služby testování - a to za někdy podstatně nižší cenu, než bylo do té doby obvyklé. Strhl se velký boj o zákazníky - došlo i ke snižování ceny u nadnárodních firem, agresivnímu nabízení služeb a místo donedávna otevřené spolupráce testerů z různých firem na jednom projektu se začalo projevovat "chránění si know-how a svého písečku" kvůli značnému nárůstu konkurence. Časem došlo k nasycení trhu a později prvnímu převisu nabídky testování nad poptávkou.

Současnost...

V současnosti se svět vzpamatovává z krize, která paradoxně neměla velmi výrazný vliv na IT obor - zákazníci pouze spouštěli méně projektů a mnohem pečlivěji vybírali, jak investují své peníze (přeloženo - podrobněji se sledovaly přínosy a návratnost investic). Momentálně je na trhu poznat několik trendů:

  1. Globalizace - nadnárodní zákazníci si vybírají v soutěžích nadnárodní dodavatele - jeden dodavatel je třeba zodpovědný za dodávku jednoho produktu do všech evropských poboček
  2. Personalizace - zákazníci při bodyshopu neupřednostňují "značku" dodavatele, ale spíš konkrétní osoby z dané firmy, s kterými již mají pozitivní zkušenost; svůj projektový tým tak skládají obvykle z kvalitních jednotlivců od různých dodavatelů.
  3. Automatizace - je snaha ušetřit peníze za najímání testerů tím, že jsou vytvářeny automatizované testy produktu (někdy více, někdy méně úspěšně)
  4. Rozšíření pole působnosti testerů - dnes již nestačí jen umět "oklikat" aplikaci, kvalitní kvalitář musí zvládat více rolí - kromě zvládání všech testerských rolí se předpokládá i přesah do konzultační oblasti (znalost technologií, byznysu zákazníka, architektury...). Setkal jsem se i s (úspěšným) nasazením testera v roli vývojáře, nebo integrátora. Ke smůle dodavatelů se předpokládá nezměněná nebo nižší cena služeb takových jednotlivců.
  5. Dodávka projektu na klíč - bodyshopů ubývá, preferují se fixed time - fixed price projekty menšího rozsahu, nebo "přizpůsobení" různých out-of-box řešení potřebám konkrétního klienta.

Budoucnost?

Když si to všechno proberete, vychází z toho, že "zlatá doba testingu" je nenávratně pryč a to přináší pro profesionálního testera do budoucna pár nepříjemných důsledků.

Prvním z nich je tlak na snižování nákladů - mzdy pracovníka, někdy i propouštění - obchodníci totiž nejsou schopni na nasyceném trhu výrazněji pracovat s cenou (bohužel tím výrazně roste i fluktuace zaměstnanců). Další "nepříjemností" je nutnost zvyšování kvalifikace, obvykle za cenu studia po pracovní době (firmy totiž díky "krizi" výrazněji neinvestují do vzdělávání). Tohle ale spíše beru jako pozitivum - trh se "pročistí" a rovnoměrně rozdělí od levných "klikačů" až po špičkové testery, kteří třeba v případě nenadálé infekční nemoci developerského týmu budou schopni zastat tuto pozici místo méně šťastných kolegů.

A teď ty dobré zprávy, ač podle různých "soft-skillových" metodik by měly být uváděny jako první.

Za těch několik let jsem poznal desítky testerů z různých zemí a mohu ze své zkušenosti říci, že čeští a slovenští kolegové jsou svou kvalitou práce minimálně srovnatelní se zahraničím. Je to samozřejmě hodně individuální, ale rozhodně neplatí, že by kvalita testingu v jiných zemích byla "někde jinde", jak s oblibou tvrdí zahraniční společnosti nabízející účast na konferencích (byť tyto akce vás někdy mohou svým obsahem překvapit a motivovat ke změnám nejen v myšlení).
Další dobrou zprávou je, že testování se začíná šířit i mimo "klasický softwarový vývoj" - s testery se můžete nově setkat třeba v průmyslové výrobě. Výrazně tím roste možnost uplatnění i v méně tradičních oborech hospodářství.

Co říci na závěr? Pracujte na sobě, rozšiřujte svůj "záběr", učte se na svých chybách i na chybách jiných, sdílejte své znalosti s kolegy a bude vás čekat zářivá budoucnost. Přeji všem hodně štěstí v jednom z nejzajímavějších oborů v IT.

Žádné komentáře:

Okomentovat