středa 7. dubna 2010

Krize, nebo úpadek v IT?

Poslední dobou přemýšlím, co se to v tom IT děje. Nemám pocit, že by byly projekty nějak výrazně složitější než v minulosti, přesto mám dojem, že výrazně klesá kvalita, s jakou jsou dodávány - a je prakticky úplně jedno, kdo je dodavatelem.

Jádro problému spočívá hlavně v motivaci zaměstnanců. Kdysi jsem byl obklopen spoustou lidí, co chtěli něco dokázat, záleželo jim na kvalitě své práce, jménu firmy, jaké budovali u zákazníků, pracovali týmově a prostě - byla to "parta", co držela vždy spolu a kde chyběla kvalita u jednotlivce, tam se to se dohnalo kvalitou týmu.

Dnes firmy s odkazem na oblíbenou výmluvu "krize" začínají úzkostlivě střežit efektivitu, dělat restrukturalizace (většinou to dopadne jen ve stylu "škatulata hejbejte se" bez výrazného přínosu) a snižovat náklady, včetně klíčových položek jako jsou vzdělávání, rozvíjení týmového ducha, podpora hledání nových obchodních příležitostí a udržování vztahu se zákazníky. Prostě se začalo značně šetřit i na nepatřičných místech a výsledkem je pokles morálky zaměstnanců.

Myslím si navzdory různým analytikům, že žádná "ekonomická krize" se v IT ve skutečnosti nekonala, spíš se jednalo o  krizi důvěry a návrat zdravého rozumu.

Příklad k zamyšlení:
Pokud mobilním operátorům dlouhodobě neklesají zisky, proč výrazně klesl počet projektů v telekomunikacích? Opravdu je to kvůli ekonomické krizi, nebo je to o tom, že si konečně uvědomili, že vyhazují peníze i na projekty, které se "samy časem nezaplatí" ?


Výsledkem aktuální neutěšené situace je velký nárůst lidí, kteří si chodí do práce "odmakat svých 8 hodin" a nemají zájem řešit cokoliv mimo své pracovní doby a povinností (přestávají pomáhat svým kolegům, někdy s nimi dokonce i nekomunikují) - ti více znechucení opouštějí svá letitá pracovní místa a hledají nové výzvy (často i mimo obor).

Důležitá informace pro manažery a ředitele plánující "zefektivnění organizace": 
Pokud budete mít demotivované lidi na projektech (nebo dokonce odcházející seniorní zaměstnance), tak ziskoví nebudete, i kdybyste seškrtali všechno kromě platby za elektřinu, pronájem budovy a přístupu na e-mail!
Nedejbože pokud se zaměstnanci pro jistotu o připravovaných změnách nehovoříte a připravujete jim "překvapení", buďte připraveni na to, že časem budete muset makat u klienta vy místo nich, jinak na váš "motivující" plat nebude mít brzy kdo vydělávat! Méně zkušení pracovníci budou remcat, zkušenější buďto utečou nebo se vás budou dokonce snažit nahradit. Takže pečujte o své lidi - zdaleka ne všechno je otázkou peněz.

Pokud patříte mezi demotivovanou skupinu, máte tendence to vzdát a zkusit to někde jinde, zvažte následující:
  1. Je snadné utéct, nebo ze všeho vinit manažment (i když nějaký podíl na situaci má určitě) a skončit ve fázi "je mi to jedno, hlavně ať mě s něčím nepruděj". Dokážete spíš hledat způsoby, jak firmě pomoct? Případně jít i proti mainstreamu a tím hledat alternativy řešení problémů?
  2. Jinde to nejspíš o moc lepší nebude, vypadá že nemocí "krize" je nakažen značný počet organizací.
  3. Co vás drží  ve firmě, co vás motivuje? Pokud je to neprázdný seznam, stojí za tyto věci bojovat?
  4. Dokážete motivovat ostatní? Většinou pokud si najdete spřízněné lidi s podobným názorem, žije se ve firmě mnohem lépe a ledacos se dá i prosadit (tím nemyslím zrovna odbory :-)). Klíčové je vytvořit v týmu kolem sebe dobrou atmosféru, pak už jde vše prakticky samo.
Otázka do pranice: Jaký způsob se vám nejvíc osvědčil pro zlepšení "atmosféry" uvnitř demotivovaného kolektivu?

2 komentáře:

  1. ahoj, zaujimavy clanok a celkom s tebou suhlasim, za precitanie stoji aj toto: http://www.inovace.cz/for-business/manazerske-dovednosti/clanek/proc-zacit-podnikat-v-ekonomicke-krizi/

    je tam dost podobny nazor, myslim ze by ta to mohlo obohatit a zaujmat.
    pekny den.

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji za odkaz, opravdu zajímavý článek.

    OdpovědětVymazat