sobota 6. března 2010

Testeři a certifikace

Dnes jsem si přečetl nové číslo časopisu Testing Experience a zjišťuji, že kromě některých parádních článečků o testování je doslova přecpaný reklamami (asi jako všechno co je "zdarma ke stažení"). Většina reklam souvisí s testerskou certifikací ISTQB, což mě přivedlo k zamyšlení nad certifikacemi vhodnými pro testery.


Před pár lety, když jsem hledal nějakou "echt testerskou" certifikaci na webu, která byla aspoň trochu "k něčemu v praxi" a byla "dosažitelná" (zkoušky v angličtině nebo češtině, v "dojezdové vzdálenosti" od Prahy a za rozumnou cenu), narazil jsem na dvě - ISEB a v té době začínající ISTQB (další uvažované typy - např. CSTE, ASQ nesplňovaly "vzdálenostní kritérium").
Plný naděje "získat měřitelný cejch, že umím testovat" a inspirace z konference Eurostar jsem ISTQB "dotáhl" do firmy, stal se firemním garantem této certifikace a postupem času získali "diplom" takřka všichni mí kolegové. Mezičasem dokonce vznikl česko-slovenský board pro tuto certifikaci, který odvedl ve zdejších končinách dobrou práci (pan Dankanin je dokonce sekretářem primárního boardu!).

Navzdory všemu s odstupem času již ale tuto certifikaci nevnímám jako "must have" pro testery - ano, určitě má hodně přínosů (třeba ujednocení slovníku a "základního procesu testování"), nicméně v praxi se čím dál častěji setkávám s případy, že takto certifikovaný tester postrádá dovednosti, které měl díky této "hodnosti" získat. Možná ale záleží na přístupu jednotlivce - vědomosti nabyté ze syllabů se buď dají používat v praxi, nebo se dá jenom na zkoušku "nabiflovat" a po zkoušce vše hodit za hlavu.

Osobně se tudíž začínám pomalu ale jistě klonit k názorům některéch testerských kapacit (James Bach a Cem Kaner), kteří za ISTQB spíš vidí zajímavý byznys a marketing , než snahu pomáhat testerům. Opravdu, zkuste si na západ od ČR najít práci jako tester - pokud nemáte tuto certifikaci, neuspějete i přesto, že třeba máte léta praxe v oboru a na pohovoru nakonec vyhraje certifikovaný nováček, co právě vylezl ze školy.

Tudíž pokud si chcete rozšířit záběr "možných projektů" v zahraničí (v ČR a SR jsem se s preferováním jakékoliv testerské certifikace u zákazníků nesetkal), rozhodně na tuto zkoušku jděte.
V Čechách a na Slovensku je prozatím dostupná pouze "Foundation" úroveň (ta nejnižší), pro získání vyšší úrovně (Test Analyst, Test Manager) musíte bohužel jet do zahraničí.

Smutné je, že certifikace samotná nic nevypovídá o člověku - o jeho zkušenostech, přínosech pro předchozí projekty, o tom kam směřuje a co chce dosáhnout. Proto mě sice při vybírání testera na projekt potěší zjištění, že tester ji má (a je možné ho bez problémů vyslat třeba na projekt do Německa), ale mnohem větší důraz kladu na praxi, reference a osobní rozhovor.

Kromě této "čistě testerské" záležitosti testeři rádi získávají certifikace z příbuzných oborů - analýzy, vývoje, projektového manažmentu, systémové administrace a dále produktových znalostí (třeba na Oracle, Siebel, SAP...). Myslím si, že tyto mají větší přínos - velký pozor ale na jejich aktuálnost.
Stalo se mi, že se mi jeden kamarád chlubil, že já na rozdíl od něj nemám certifikát pro .NET (i když oba umíme v .NETu programovat) - když jsem zjistil, že je certifikován na verzi .NET 1.0, tak jsem ho dost zaskočil otázkou "k čemu ti to teď prakticky je, když máme verzi 3.5, která je úplně jiná než 1.0 ?"

Takže certifikace rozhodně ano, ale nepřeceňujte je - mohli byste zbytečně přijít o šanci pracovat se skvělými lidmi, kteří pouze na své znalosti nemají "papír".

3 komentáře:

  1. Váš článek a vlastně i blog mě velice potěšil.
    Procházím web a připadá mi, že testeři začínají pomalu vymírat. Poslední reakce na jiných webech jsou z minulého roku a nekonají se téměř žádné akce. Komentář píši zde, protože můj dotaz se týká vzdělávání testerů. (Možná může být i námětem pro další část blogu)

    Nedávno jsem byla pověřena vedením týmu testerů. Momentálně hledám školení, které by bylo přínosem pro mě i oddělení. Chci upevnit pozici oddělení v rámci firmy a postavit tak plně funkční testovací oddělení, které nebude bráno, jako studna, do které jen padají peníze. Vím, že se nejedná o lehký úkol, který bude během měsíce hotov. Proto prosím o radu.
    Nalezla jsem hned několik možných školení, ale nikde nenacházím reakce na tato školení (kvalitu, úroveň školení, spokojenost atd..) Můžete mě někam nasměrovat... Osobně jsem zatím na žádném školení nebyla.

    Prozatím jsem zvažovala certifikaci ISTQB s přípravným kurzem u spol stest.

    Děkuji za pomoc
    boharcik

    OdpovědětVymazat
  2. Výběr školení do velké míry závisí na tom, jak zkušení testeři ve Vašem oddělení jsou.

    ISTQB je vhodné spíše pro získání "základů" (jak funguje proces testování, metody test analýzy, vytváření test plánů), pro znalé testery to nemá velký přínos (pouze si ujednotí terminologii). Nicméně pro přípravný ISTQB kurz je společnost STEST nejlepší volba, jejich manažer (pan Robert Dankanin) je totiž šéfem ISTQB komise pro ČR.

    "Specializovanější školení" většinou pořádají konzultační firmy, které se testováním přímo živí (Ness, Cleverlance, Unicorn, Adastra, Trask...), bohužel to spíše funguje na principu "napište, co byste chtěli školit a pro kolik lidí a my vám odpovíme, jestli je to možné a za jakou cenu". V Nessu jsme tímto způsobem školili již více zákazníků na různá "testerská" témata, namátkou mě napadá "jak správně revidovat dokumentaci", "základy automatizace v TestComplete", "práce s nástrojem SpiraTeam pro plánování a řízení testů".
    Doporučuji napsat dotaz jednotlivým společnostem, jaká školení by mohli pro Vaše testery nabídnout (většinou tyto informace nejsou dostupné na webu, ale firmy mají svá interní školení, kvalitní konzultanty a rádi pro Vás školení připraví na míru).

    Pro zkušenější testery bych spíš doporučil nějaké "technické" školení - dohledávání a "orientace" v logu, práce se SQL, automatizace, zátěžové testy, případně doménová školení (Telco, bankovnictví...), nebo softskillové školení (společnost Pragoeduca - například trénování prezentačních dovedností, zvládání konfliktních situací) - podle toho, kterým směrem hodláte testery své profilovat/zlepšit.

    Snad jsem Vám trochu pomohl.

    OdpovědětVymazat
  3. Its such aѕ yοu reaԁ my thoughts! Υou apреar tο κnоw sо muсh abоut this, such as
    you wгοte the e-boοk in іt or something.
    I feel that you simply сould do ωith
    sοme % to power the message house a little bit, however instead of that, that is excellent blog. An excellent read. I will certainly be back.

    My blog post :: iphone repair chadstone

    OdpovědětVymazat